Als het neerkomt op het laten groeien van je box, denk jij (net als de meeste andere box eigenaren) dat het antwoord is meer leads genereren. Meer leads staat namelijk gelijk aan meer klanten, wat gelijk staat aan meer omzet. En dat is hoe je je box laat groeien.

Maar deze denkwijze over klantengroei is niet volledig.

 

Want zonder een strategisch plan om die klanten daadwerkelijk binnen te houden, betekenen meer leads gewoon dat je aan het rennen bent op dezelfde plek… en meer leads genereren voordat je achter de low-hanging fruit aangaat (zoals referrals en het optimaliseren van je gemiddelde klantwaarde), betekent simpelweg harder werken dan nodig is.

 

Om even concreet te worden bedoel ik het volgende:

 

  • Behoud jij je huidige klanten? (hoe meer je er binnenhoudt, hoe sneller je groeit wanneer je nieuwe klanten binnenhaalt.)
  • Krijg je meer dan 50% van je nieuwe klanten via referrals? (er wordt vaak vergeten om een referral te vragen, terwijl referrals de meest effectieve manier zijn om nieuwe klanten te krijgen.)
  • Optimaliseer je het maximaal waarde potentieel van je huidige klanten? (prijzen en pakketten, upselling, cross-selling.)

 

Werk slimmer in plaats van harder!

 

Een blinde focus op puur het genereren van meer nieuwe leads voor klantengroei kan je box om zeep helpen.

Focus je eerst op de waarde verhogen die je levert

Concentreer je eerst op het verhogen van de waarde die je levert aan je huidige klanten zodat ze langer blijven (en sneller een referral aanbrengen).

Boxen die moeite hebben om te groeien, falen niet omdat ze geen nieuwe leads kunnen genereren. Ze falen omdat ze de mensen die ze binnenkrijgen net zo snel (of sneller) weer vertrekken.

 

‘The best offense is a good defense!’

Hoe behoud je je klanten langer?

De eerste stap in je strategie is: je bestaande klanten langer behouden. Om dat te doen moet je jezelf twee vragen stellen:

  1. Waarom lopen mijn huidige klanten bij me weg? Er is een goed/ natuurlijk verloop, klanten die eigenlijk niet bij je passen en het beter is dat ze vertrekken… maar er is ook slecht verloop. Dat zijn goede klanten die bij je weggaan. Waar zit dan het probleem? Zijn ze ontevreden met de ervaring die je ze biedt? Zien ze niet meer de waarde van je service? Daar kom je snel achter door het simpelweg te vragen en de problemen meteen te adresseren.
  2. Wat vinden je huidige klanten van je huidige diensten en aanbod? Vraag naar suggesties om die te kunnen verbeteren.

 

Het doel is je waardepropositie te vergroten. Bedien je klanten beter en ze blijven langer bij je. Het vergt maar een paar klanten per maand extra die je binnenhoudt om je omzet significant te verhogen.

Halim Msellemi

Author Halim Msellemi

Sinds 2012 co-owner en CEO van CrossFit Zuid en PhysiQ Fitness in Roosendaal. Sinds 2017 business coach voor andere CrossFit boxen onder de naam KickStart Your Box.

More posts by Halim Msellemi

Join the discussion One Comment

Leave a Reply