In het vorige artikel (hier te lezen) hebben we het gehad over je groeistrategie. Over je huidige klanten beter bedienen zodat ze langer bij je blijven. Over je waardepropositie vergroten.

Maar hoe lever ik nou die meerwaarde?

Natuurlijk is het heel simpel om te zeggen “Lever meer waarde”, maar wat betekent dat nou eigenlijk? In mijn optiek zijn er drie gebieden waarin het essentieel is om die meerwaarde te leveren en die jou kunnen onderscheiden van de volgende box, namelijk:

  1. Relatie die je klanten met jou en je team hebben
  2. De ervaring die jij ze biedt
  3. De resultaten die jij ze biedt

Wanneer je je concentreert op elk van deze drie gebieden om daarin te verbeteren, zul je zien dat je je klanten beter bedient en ze langer bij je blijven. Laten we eens inzoomen op elk van de drie en kijken hoe je hierin kunt verbeteren.

1. Verifieer en verbeter de relatie.

Hoe zorg je er nou voor dat je klanten voelen dat er voor ze gezorgd wordt en zich gewaardeerd voelen? Hoe maken ze deel uit van de community die jij probeert op te bouwen binnen jouw box?

Specifiek, vraag jezelf het volgende af:

  • Welke extra stap maak jij buiten die top workout die ze bij je krijgen? (Alles wat extra of attent is dat jij onderneemt waaruit blijkt dat je aan ze denkt en ze waardeert voegt enorm veel waarde toe aan de relatie.)
  • Wat zouden ze waarderen? (Leer je klanten beter kennen.)
  • Welk simpel iets kun je nu verbeteren? (Handgeschreven kaartjes, community events, etc.)

2. Verifieer en verbeter de ervaring.

Wat ervaart een klant gedurende de hele levenscyclus dat ze met jou werken, van het eerste contact totdat ze opzeggen? Is het positief of negatief? Waarin blink je uit en waar laat je steken vallen?

Zaken om je af te vragen:

  • Wat gebeurt er vanaf het moment dat ze contact met je zoeken? (Reageer je tijdig? Ben je gastvrij? Stel je ze op hun gemak? Weet je welke boodschap je wil overbrengen?)
  • Wat gebeurt er vanaf het moment dat ze door je deur wandelen? (Worden ze hartelijk begroet? Is je box opgeruimd? Vaak zijn mensen een klein beetje nerveus als ze een box als de onze binnenlopen voor de eerste keer, een warme begroeting helpt dan enorm om ze gerust te stellen.)
  • Wat gebeurt er vanaf het moment dat ze je box weer verlaten? (Ligt je follow up proces vast? Weet iedereen zijn taak binnen dat proces? Worden die taken ook uitgevoerd binnen een gestelde timeframe?)

 

KORTOM: Lever je een top ervaring?

3. Verifieer en verbeter de resultaten.

Klanten kloppen bij jou aan om de resultaten te behalen die ze zelf niet voor elkaar krijgen. Hoe effectiever je programma is, hoe tevredener je klant met je zullen zijn en hoe meer waarde zij zien in jouw diensten.

Neem een kritische kijk naar:

  • Je assessment. Resultaten verkrijgen beginnen bij het begin. Weet je waarvoor de klant bij je komt überhaupt? Wat is hun fysieke gesteldheid op dag 1? Welke risico’s lopen zij eventueel? Wordt duidelijk wat er van hen nodig is om hun doelen te behalen?
  • Je programmering. Wat hebben ze nodig? Is je programma realistisch? Is je programma afgestemd op je doelgroep? Zit er een rode draad in? Is er een mogelijkheid tot bijsturen? Krijgen je klanten regelmatig een ‘win’ momentje?
  • Je bezorging. De uitvoering is belangrijk. Is je team afgestemd op de behoeften van je klanten?
  • Aanvulling. Kun je bovenop de trainingen extra waarde leveren op het gebied van voeding, stress, herstel? Welke extra informatie kun jij je klanten voeden zodat ze nog meer slagingskans hebben?

 

Hoe vind je nog meer klanten?

Zodra je de waarde voor je klanten op deze drie aspecten hebt verbeterd, is het tijd om op zoek te gaan naar nieuwe klanten.

En dit is geen bord spaghetti tegen de muur gooien om te kijken wat er blijft hangen. Om te groeien tot het niveau dat jij wilt bereiken, moet je even een stap terug doen en eerst strategisch erin worden.

 

Sterker nog, hoe meer je box groeit, hoe groter de nood is om helder te zijn over je strategie:

  • Verduidelijk WIE je beste klant is. (Dit is jouw doelgroep: wat zijn je sterke punten? Wie kun jij het beste helpen? Wie kunnen jouw diensten betalen?)
  • Verbeter WAT je boodschap is om verbinding te maken met jouw doelgroep en je box te positioneren. (Welke problemen willen zij opgelost hebben? Hoe maak je ze duidelijk dat jij daar de ideale partner voor bent?)
  • Definieer WAAR je ze kunt vinden. (Dit zijn de kanalen waarmee je leads genereert. Waar kun je hun aandacht trekken?)
  • Kies HOE je je boodschap de wereld in stuurt. (Dit zijn je media kanalen. Dit omvat alles van BNI bijeenkomsten, open dagen, social media, tot flyers.)

 

Halim Msellemi

Author Halim Msellemi

Sinds 2012 co-owner en CEO van CrossFit Zuid en PhysiQ Fitness in Roosendaal. Sinds 2017 business coach voor andere CrossFit boxen onder de naam KickStart Your Box.

More posts by Halim Msellemi

Leave a Reply