Online zichtbaarheid is voor elk bedrijf belangrijk. En daarmee samenhangend zijn reviews verzamelen van steeds groter belang. Beide helpen je om nieuwe klanten te verzamelen. Dus wil je ook actief hiernaar vragen onder je huidige leden. Maar hoe doe ik dit nu voor bijvoorbeeld Google?

 

Google Mijn Bedrijf

Naast je website begint de vindbaarheid van je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf. Voor de elke  box is het essentieel om lokale vindbaarheid te optimaliseren. Maar zet jij Mijn Bedrijf al in voor het ontvangen reviews?

 

Online worden reviews steeds belangrijker voor potentiële klanten, Google heeft dat allang door en helpt daarom jouw potentiële klanten hiermee onder andere reviews te tonen in de lokale zoekresultaten.

 

Deze reviews komen vanuit Google Mijn Bedrijf. Wanneer je vijf of meer Google Reviews hebt ontvangen, worden de sterren zichtbaar in de lokale zoekresultaten. Deze worden nu zelfs nog belangrijker, want ze hebben invloed op jouw positie in de zoekresultaten.

 

Reviews als rankingfactor

Google heeft zelf aangegeven dat Reviews waarschijnlijk een rol spelen voor jouw vindbaarheid. Nu gaan we er vanuit dat Google met waarschijnlijk bedoelt: zeker weten. Dus het is van groot belang om zoveel mogelijk reviews te verzamelen.

 

Hoe krijg ik nou reviews?

Stap 1 is natuurlijk het actief vragen naar reviews. Zorg ervoor dat je een systeem hebt waarin dit consistent gedaan wordt. Wijzelf hebben een email automatisering van 8 weken voor elk nieuw lid met tal van informatie, waaronder de vraag naar feedback EN een vraag of ze een review voor ons kunnen achterlaten op zowel Google als Facebook. Dit werkt als een trein!

 

We merken dat leden echt heel welwillend zijn om iets positiefs over je te melden als ze het naar hun zin hebben. Belangrijk is wel dat je het ze zo makkelijk mogelijk maakt.

 

Waar je ze eerst nog vrij simpel met een link naar Google Mijn Bedrijf kon verwijzen om een review achter te laten, heeft Google het nu iets lastiger gemaakt voor ons. Het is echter wel zo klantvriendelijk om je leden een directe link te kunnen geven om een review achter te laten, zonder dat ze daar nog moeten zoeken en 2-3-4x verder hoeven te klikken. Dan is de kans veel groter dat ze afhaken namelijk.

 

Directe link voor reviews

Dus Google heeft het er niet makkelijker op gemaakt voor je, simpelweg naar Mijn Bedrijf linken werkt nu niet meer, dus wat dan wel? Hoe krijg je dan wel een simpele directe link voor je leden om een review achter te laten? Gelukkig heeft Google hier ondertussen een oplossing voor!

 

  1. Ga naar de API voor Google Places
  2. Zoek naar je bedrijfsnaam
  3. Klik op het resultaat voor jouw eigen bedrijf
  4. Kopieer de ‘Place ID’ die onder jouw bedrijfsnaam staat
  5. Plaats de Place ID achter deze URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  6. Geef het resultaat door aan je klanten 🙂

 

In ons geval ziet een link er dan als volgt uit:

https://www.google.com/search?hl=nl-NL&gl=nl&q=PhysiQ+%7C+CrossFit+Zuid,+Scherpdeel+20,+4703+RJ+Roosendaal&ludocid=5216730635498309209#lrd=0x47c416b6db00d667:0x48658cdfa1c64659,3

 

Maak het je leden makkelijk

Naast het sturen van de link wil je ook een indicatie geven wat je graag terugziet in de review. Maak dit helder voor ze in je bericht waarin je actief vraagt naar de review! “Wat zou je iemand over ons vertellen die twijfelt om te beginnen met trainen bij ons?”, “Wat waardeer je het meeste aan trainen bij ons?”, “Hoe heb jij de eerste weken van trainen bij ons ervaren?”, etc.

Je leden worden door gerichte vragen aan het denken gezet en zal daardoor makkelijker een review voor je kunnen schrijven.

Halim Msellemi

Author Halim Msellemi

Sinds 2012 co-owner en CEO van CrossFit Zuid en PhysiQ Fitness in Roosendaal. Sinds 2017 business coach voor andere CrossFit boxen onder de naam KickStart Your Box.

More posts by Halim Msellemi

Leave a Reply